Fire kogeplader

Velkommen til kvindernes bil nr. et

=

Spøg til side !

Læs AUDIs historie herunder 

Audi, tysk bilmærke under VW-koncernen (Volkswagen). Grundlæggeren August Horch (1868-1951) forlod bilfabrikken Horch og stiftede i 1910 et nyt firma, Audi.


Firmaet koncentrerede sig om sportslige og luksuøse biltyper. Efter at Horch i 1922 havde forladt virksomheden, faldt produktionen, og i 1928 blev fabrikken købt af danskeren Jørgen Skafte Rasmussen, som i forvejen ejede DKW-fabrikken.


Han producerede et mindre antal Audi-modeller, hvis motorer var bygget efter amerikansk forbillede.


Som følge af den økonomiske krise gennemtvang Sächsische Staatsbank i 1931 en reorganisation af Jørgen Skafte Rasmussens firmaer.


Resultatet blev, at Audi, DKW, Horch og Wanderer blev samlet i Auto Union.


Efter 2. Verdenskrig blev Auto Union reorganiseret, dog kom kun DKW igen i produktion. Fra 1958-64 ejedes Auto Union af Daimler-Benz AG (se Daimler AG), hvorefter VW-koncernen overtog ejerskabet.


Den nye ledelse lancerede i 1965 en version af DKW's sidste model forsynet med en Mercedes-konstrueret firetaktsmotor. Til denne bil blev navnet Audi genoplivet. Siden da har Audi været VW-koncernens luksusprægede, sportslige bil.


VW har brugt Audi som prestigeskabende model, bl.a. ved i 1980 som den første bilfabrik at lancere en firehjulstrukket personvogn, Quattro, og ved fra 1993 at producere Audi A8 med karosseri helt i aluminium.


Blandt andre modeller kan nævnes sportsvognene TT (1998) og R8 (2006), hvor sidstnævnte trak på Audis erfaringer fra motorsportsmodellen af samme navn, der bl.a. vandt Le Mans-løbet 2001-04 og 2005.

Læg lige mærke til at der har været en dansker med i det hele, nemlig Jørgen Skafte Rasmussen. Det kan vi da godt være lidt stolte af !