Klima og aircon

Velkommen til klimaanlæg & aircondition !

Se, det er lige nu, og inden ferien, at et service på dit klimaanlæg/airconditonanlæg bør udføres !

Forestil dig at du holder ude "i sommerlandet", og anlægget ikke virker. Ja, så bliver du jo nok ikke særligt populær blandt kone og børn ! Johnny har lige investeret en mindre formue, i et nyt anlæg så han også er i stand til at servicere selv de nyeste anlæg.

Forskellen på aircondition og klimaanlæg

Hvad er forskellen egentlig på aircondition og klimaanlæg? Og hvorfor skal disse anlæg serviceres? Bliver klogere på alt det og meget mere her!

Det er værd at kende forskellen på aircondition og klimaanlæg, hvis man skal ud og købe en bil – men hvad er forskellen egentlig?

Forskellen ses hovedsageligt ved, hvordan anlæggene hver især betjenes, samt hvor mange sensorer og følere der kontrollerer anlægget.

En bil med et klimaanlæg er udstyret med en masse følere og sensorer. Disse informerer systemet om temperaturen forskellige steder inde i bilen. Samtidig indstiller man temperaturen til en bestemt grad, og herefter sørger systemet selv for, at holde temperaturen på dette niveau i hele bilen. Man har også mulighed for, at indstille temperaturen efter zoner – hvis der eksempelvis skal være køligere på bagsædet, end på forsædet.

En bil med airconditionanlæg er oftest udstyret med en enkelt knap. Med denne kan der tændes og slukkes for airconditionanlægget. Yderligere skal du selv regulere temperaturen i bilen. Så hvis du ønsker 20 grader i bilen, skal du selv justere køle-effekten, indtil du opnår den ønskede temperatur. Der er nemlig ikke den samme form for temperatursensor, der holder en konstant temperatur, som der er i klimaanlægget. Dog er airconditionanlæg ofte billigere end klimaanlægget.

Airconditionservice

Med tiden vil du opleve at dit airconditionanlæg eller klimaanlæg vil tabe kølemiddel. Dette har en negativ effekt på køleevnen – i værste tilfælde vil der ikke være nogen køleevne til sidst.

Med et airconditionservice sikrer du, at du altid har den fulde køleeffekt. Samtidig undgår du også dyre reparationer. Dette skyldes, at en for lav mængde af kølemiddel vil resultere i, at anlægget begynder at slide på olien. Olien sørger for at smøre o-ringene som holder systemet tæt. Hvis olien slides vil anlægget automatisk også blive slidt, hvilket kan resultere i, at anlægget i sidste ende går i stykker.