Nyhed !
Ny side med
tips & gode ide'er !
Klik i "det lyse hoved" her for mere.
Nyhed !
Se noget mere forklaring automatgear, funktioner, fordele og ulemper længere nede på siden
Vi ved godt at der er meget tekst her på siderne, men mener også at det er nødvendigt for det giver mening. Derfor vil vi ikke en gang undskylde for det.
Johnnys Auto, Værkstedet
Dårlige bremser gir' buler, endda ofte "totalskader"!
Ingen af bilerne herunder kommer nogensinde på vejen igen. Jo, måske som reservedele.
Kunne du tænke dig at se lidt mere om hvordan en bil er "skruet sammen", ja-men så klik i ham her. Så kommer du til siden
"forklaring & funktioner"
Aldrig, i den tid jeg har haft med biler at gøre, har jeg set sådan et skrækkeligt/dødsensfarligt bremsesystem ! Et tydeligt bevis på at det er farligt at springe sine service over. Denne bil har overhovedet ikke kunne bremse på det ene forhjul. Man kan levende forstille sig hvor den havde røget hen ved en katastrofeopbremsning ! Den kunne nemt ha' kommet til at ligne en af dem herover, og måske med en udgang som vi ikke vil tale om her. Samtidig er det også værd at tænke over sine omgivelser/medmennesker. Det er jo ikke sikkert at "det kun" er bilejeren det går ud over !
Se her er en som, ja, undskyld, ikke tager sig af mislyde overhovedet ! Det er mere end slidt totalt op, og dette med risiko for, både en større regning end forventet, men også den store fare man udsætter sig selv og andre for ! Da dette handler om bagbremser kan man lige se for sig hvad der var sket, hvis dette ene hjul, var blokeret ude på vejen. Det havde givet en rigtig grundig snurretur, og hvor var bilen så røget hen. Det er fuldstændig uforudsigeligt, og det kunne sagtens ha' involveret både andre biler, men også cyklister/fodgængere. Service, service, og service inden det går så galt, også for din/Jeres egen skyld !
Det er som om at min bil ikke længere kan varme, og blæseren er også svag, hvorfor ? Det er da meget nemt, for det er fordi dit pollen/kabinefilter heller ikke er skiftet i tide !
Alle biler har styretøj, dæk og bremser, også EL biler !
Derfor skal de selvfølgelig også serviceres.
Det skal dog lige nævnes at jeg ikke må/vil ha'
noget med service og reperation på elbiler at gøre.
Det handler ikke om manglende vilje, men sådan er reglerne bare ! Man kan læse, bare lidt, omkring arbejdstilsynets regler ved at klikke i deres logo herunder.
Ja, man kan jo nok forstille sig hvor meget sjov de kan ha' med de EL-biler, men godt at nogen tør !
Mange tror fejlagtigt at det at skifte tandrem er noget "man bare lige gør"! På de fleste nyere biler (de nyeste er de værste) er det en større operation at skifte tandrem. Det lyder så banalt at skifte "en simpel rem". Ikke engang det man i gamle dage kaldte en ventilatorrem (kilerem) er noget man bare gør. Det er næsten lige så tidskrævende som tandremmen. Derfor skifter man som regel også begge samtidig. I begge tilfælde, og nu tales der generelt, skal man faktisk fjerne alt hvad der sidder omkring forenden af motoren. Det er meget omfattende, for det drejer sig gerne om bundplader, forkofanger, (måske også lygter) og stivere til samme. Køler/fordamper hvis med klimaanlæg/AC, diverse afdækninger og skjolde, Multiribrem (som kilerem), og så når man endelig ind til tandrem og medløberhjul/strammerhjul. Disse ting er der også på multiribremmen. Alle de dele som "løber med rundt" SKAL også udskiftes samtidig, og det til begge remme. Undlader man det, ja, så er det hele den samme rummel hvis nogle af alle de hjul/lejer skulle bryde sammen. Det er der meget stor sansynlighed for at de gør når remmen er skiftet, og det er fordi positionen på de dele kan ændre sig når remmen bliver skiftet. Somme tider kan man endda komme ud for at vandpumpen også bliver trukket af en af disse remme, og derfor også skal udskiftes. Det er ikke så mærkeligt at det "rykker noget i tegnebogen" når det kommer til at skifte remme. Det er noget man også skal være opmærksom på hvis man køber en brugt bil. Derfor er det også, som nævnt i anden sammenhæng, meget vigtigt at ha' en fagmand med hvis man køber en brugt bil, især af en privat. Det er, helt sikkert, de penge værd det koster. Ikke fordi at brygtvognsforhandlere altid "er helt rene i kanten". Pas især på hvis der i købsaftalen står "købt som beset og afprøvet", for så fanger bordet. Så kan det nemlig godt være at bilen står lige overfor en reperation til 10.000,- kroner, eller mere ! Man kan se en del af arbejdet med udskiftning af tandrem på en VW Passat herunder. (bare et frisk eksempel)
Lige "en lille sur bøvs". I gamle dage, ja, faktisk ikke for ret længe siden, var tandremme "en by i Rusland", og overhovedet ikke noget man brugte på biler. Dengang brugte man enten TAKTHJUL, eller det man kalder FORKÆDE. Begge dele holdt faktisk hele bilernes levetid, eller i hvert fald mange gange en tandrems levetid. Der findes dog stadig nyere biler med kæde, og hurra for det. Selv på biler med tandrem findes der også nogle med en lille kort kæde, men det er faktisk udelukkende nogle med to knastaksler hvor kæden driver den ene. Levetid ? Hvorfor gik man over til tandremme ? Enkelt at svare på, nemlig PENGE !
Om-Syn:
Når din bil fylder fire år, ja, så skal den til lovpligtigt syn første gang. Efterfølgende er det to år periodisk så længe bilen er indregistreret. Dette er også lovpligtigt, og man bliver automatisk indkaldt via, f.eks. eboks. Af indkaldelsen fremgår det hvornår bilen SKAL være synet og godkendt. Undlader man at overholde dette vil numerpladerne blive indraget. Afleverer man dem ikke frivilligt vil det fremgå i politiets registre, og møder man så en politipatrulje på vejen vil deres nummerpladeskanner omgående opdage at der er en synssag på bilen, standse den og fjerne nummerpladerne. Der kommer så en bøde oveni. Nu kommer så det næste. Har du bestemt dig til om du selv fremstiller din bil til syn, eller ? Hvis du har overholdt alle dine serviceeftersyn skulle der ikke være problemer i det. Dette naturligvis hvis ikke det er lige før den trænger til service igen. Der kan selvfølgelig være småting som hverken du, eller din mekaniker er herrre over, så' som en pære.
Det har man selvfølgelig selv mulighed for lige at tjekke inden man drager til syn.
Har man ikke overholdt sine serviceeftersyn er det straks en anden sag, også afhængigt af bilens alder. Her kan jeg kun råde til at bestille en tid til "forberedelse til syn" Den smule det koster er virkelig værd at ofre, fremfor at blive sendt til "omsyn", måske bare for en bagatel som man ikke bare må køre videre med, men kun direkte på værksted for at få tingen/tingene bragt i orden. Man kan så roligt sige at, det et omsyn koster, er direkte kastet ud af vinduet ! Bedste råd, lad mig bruge den forholdsvis korte tid på lige at tjekke om der skulle være slør i noget, om bilens bremser ser ud som de skal, om der skulle være dårlige ophæng, møre bremseslanger, tærede bremserør, og ikke mindst, rust i bærende dele. Det allerbedste du kan gøre, når bilen skal til syn, er faktisk også at lade mig køre ud med den. De kender mig jo derude, og jeg tør godt at sige at jeg kan få lov til at køre hjem og lave/rette en eventuel fejl, som de ikke tør lade en privat kunde køre nogen som helst steder hen med. Har jeg fået mulighed for lige at tjekke bilen først er dette også meget usandsynligt. Sagt på en anden måde, jeg stiller ikke med en bil til syn uden at ha' fået lov til at tjekke den for de mest basale ting først. Man kan jo se er grelt eksempel herover som handler om meget syge bremser. Var den blevet stoppet på vejen, ja, så var nummerpladerne blevet inddraget pr. omgående, og ejeren havde nok også fået er stor bøde. Der er også nogle billeder herunder omkring nogle grimme ting som nogen har forsøgt at få synet og godkendt.
Tro mig, du vil også fryde dig over at komme hjem med "en blank seddel". Så ved du også at bilen er i skiker/forsvarlig stand. Dette betyder selvfølgelig ikke at du skal undlade at få bilen serviceret de næste to år.
Dette "forfærdelige juks" kunne sagtens afsløres med en magenet. Hvem har sådan en med når man ser på sådan en fin nylakeret bil, jo, det har en fagmand !
Her er altså tale om råddenskab i bærende dele. Bilen er nærmest ved at synke nedover liften. Lidt af en forskrækkelse for en ny ejer af en, ellers flot og velkørende, brugt bil,
købt af en privat som beset og afprøvet.
Teksten på mangellisten her er nok svær at læse, men ud over tæringerne var der også flere farlige fejl/mangler på bremserne.
Ganske kort, køb ALDRIG en brugt bil privat uden bistand fra en fagmand !
Ja, der er jo ikke nogen forskel at se før og efter, og det er netop det som overrasker mange. Sygdommene er godt skjulte må man sige. Pæn lak kan skjule meget!
Vinter/sommeropbevaring af dæk og fælge
Klik i de respektive logos for at komme direkte til producentens egne sider. Gælder også for olieprodukter længere nede på siden.
Ved skift af Sommer/Vinterhjul, opbevares dine ekstra hjul GRATIS !
Mine "dæknavne"! Andre fabrikater kan selvfølgelig skaffes.
Prisen for at få byttet hjulne fra sommer til vinter, og tilbage igen er kun 350,- kroner plus moms, pr. skift Samtidig er du sikker på at dine hjul bliver opbevaret tørt og sikkert.
_______________________________________
Vi kontrollerer selvfølgelig også lige styretøj og bremser når nu vi er derinde og kigge alligevel.
Samtidig bliver dit dækmønster tjekket for at være klar over om dækkene kan klare en sæson mere.
Op og ned er lige langt, men det går som smurt når bare man har det "rigtige værktøj"
Rensning/udbrænding af partikelfiltre udføres også !
Rigtigt mange nyere dieselbiler er udstyret med et partikelfilter, som har til opgave at filtrere udstødningsgassen så de mikroskopiske partikler ikke lukkes ud i luften.
Nogle steder, også i andre lande, er det forbudt overhovedet at køre i bymidten hvis ikke ens bil er udstyret med sådan et. Det er, ligesom en katalysator, en del af udstødningssystemet. Fejl/tilstopning af dette filter gør at bilen kører meget dårligt,
og den har faktisk mistet sin trækkraft helt. Disse filtre koster en mindre formue, ikke bare at få skiftet, men ikke mindst, prisen på filteret.
Det er ikke sjældent at sådan et filter kan koste mellem 10 og 15.000,- kroner, plus moms og arbejdsløn, vel at mærke.
Kan man så blive fri for at udskifte dette nu ? Ja, så man kan i hvert fald udskyde udskiftningen en hel del ved at få det renset/brændt ud. Mange har forsøgt sig med at rense disse filtre ved at hælde forskellige former for kemikalier i, lade det stå og trække/blæse det ud, og så montere det igen. Dette kan måske også udskyde udskiftningen et par tusinde kilometer, og det er jo nærmest ikke arbejdet værd. De, meget små, partikler er brændt fast ved omkring 2.000 grader,
og det kan ingen kemikalier gøre noget som helst ved.
Der findes heldigvis en helt anden og meget effektiv metode som mekanikeren kan gøre via sin computer. Når han kører programmet til rensning/afbrænding skal mororen være startet og køre i et bestemt omdrejningstal. Her sørger programmet så for at temperaturen kommer helt op omkring 2.400 grader, og det skal så køres i et bestemt tidsinterval. Der er jo en vis logik i at når temperaturen kommer længere op end ved normalt brug, ja, så slipper partiklerne, og der "kommer hul igennem igen".Det skal lige tilføjes at denne funktion kun dækker de mest kendte bilmærker. Er man i tvivl om om det lige er gældende for din bil ringer du bare, og så finder vi ud af det.
Kølemiddel til klima og airconditionanlæg er ikke at spøge med !
Det er meget giftigt, og uanset hvad andre siger,
lad være med at eksperimentere med det selv !
Selv autoophuggerne skal håndtere dette på en ganske særlig og miljømæssigt korrekt måde. Se hvad Miljøstyrelsen skriver om det ved at klikke i deres logo herover.
Solgt
Endnu "en sommerklar" bil i høj solskin "
Eftersyn på alle bilmærker.
Her udføres service på klimaanlæg af den nyeste type.
Vi skulle nok alligevel ha' bestilt tid til service hos Johnny for længe siden !
Det var så den ferie - hulk !
Der var engang:
At det at få skiftet en simpel forlygtepære var en sag, som man enten selv ordnede, eller bad tankpasseren nede på tanken, om at gøre. Det er et fåtal af biler man kan gøre det så let på i dag. Ofte skal hele forlygten afmonteres, og som følge af det, også kofanger, gitter, inderskærme mm. Derfor er det ikke sjældent at det kan tage mere end en time at gøre. Man bør lige være opmærksom på at, hvis pæren er gået i den ene side, ja, så lever den anden jo nok heller ikke ret meget længere. Det vil derfor være klogt at skifte dem parvis, og samtidig de øvrige pærer om sidder i selve forlygten. Noget af arbejdet skal så kun gøres en’ gang. Meget ofte er det lige sådan med en baglygtepære.
Alt dette besvær koster penge, og hvis bare designeren og mekanikeren kunne få lov til at samarbejde, ja, så så' mange ting noget anderledes ud.
Ja, han fik ikke lavet service i tide ! Kunne også bare være at han ikke "fik skiftet" tandremmen !
Det kan være/blive kostbart at vente for længe med et værkstedsbesøg !
Det her er noget "miljøsvineri" Det er ikke noget man får gennem syn, samtidig med at brændstofforbruget farer til himmels, sammen med røgen !
Lidt sjov kan vi jo lige så godt gøre ud af det, selvom det er dybt alvor.
Klik i tegningen herover.
Indskrivning/kontor/regnskab
Mekanik mm.
Slæbet.
Bente G. Regnskabschef.
Bland "ALDRIG" olieprodukter sammen !
Olieprodukter
Johnny G. Chefmekaniker, Værkfører og ejer.
Brug aldrig en anden olietype end den der er forskrevet til netop din bil !
Medhjælper til
"de tunge løft" ! Bagtøjet er der ikke noget i vejen med !
Se hvad der kan ske/sker hvis du "glemmer" at få skiftet din tandrem i tide ! Klik i "det lyse hoved" for at komme til den nye side "Tips & Gode ide'er". Findes øverst på siden.
Hjul,Dæk & Airconditionservice
Dækservice.
Det bedste "grej" der findes til dækservice til alle biler mm. Også lavprofildæk, og ikke mindst dæk/fælge til trailere.
Klima & Aircondition service.
Til de nyeste systemer er lige indkøbt en ny/ekstra servicemaskine. Nu dækkes alle biler, uanset årgang & system.
Air Condition er ikke noget man selv kan gøre noget som helst ved, slet ikke uden det helt rigtige værktøj, og ikke mindst personen som har forstand på den slags.
På denne principtegning ses det hvor avanceret sådan et system egentlig er.
For komfortens skyld, dine dæk, og vejgrebet.
Sørg altid for at dine støddæmpere også er i orden !
Andre mærker end Monroe kan selvfølgelig også bruges.
Det er ikke godt nok at fjedrene virker hvis ikke støddæmperene er i orden.