Nyhed !
Ny side med
tips & gode ide'er !
Klik i "det lyse hoved" her for mere.
Aldrig, i den tid jeg har haft med biler at gøre, har jeg set sådan et skrækkeligt/dødsensfarligt bremsesystem ! Et tydeligt bevis på at det er farligt at springe sine service over. Denne bil har overhovedet ikke kunne bremse på det ene forhjul. Man kan levende forstille sig hvor den havde røget hen ved en katastrofeopbremsning
Johnnys Auto, Værkstedet
Dårlige bremser gir' buler.
Kunne du tænke dig at se lidt mere om hvordan en bil er "skruet sammen", ja-men så klik i ham her. Så kommer du til siden
"forklaring & funktioner"
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Alle biler har styretøj, dæk ogbremser, også EL biler !
Derfor skal de selvfølgelig også serviceres.
Det skal dog lige nævnes at jeg ikke må/vil ha'
noget med motor, batteri
og elektronik i EL biler, at gøre. Det handler ikke om manglende vilje, men sådan er reglerne bare !
Eftersyn på alle bilmærker.
Her udføres service på klimaanlæg af den nyeste type.
Ja, man kan jo nok forstille sig hvor meget sjov de kan ha' med de EL-biler, men godt at nogen tør !
Vi skulle nok alligevel ha' bestilt tid til service hos Johnny for længe siden !
Det var så den ferie - hulk !
Kølemiddel til klima og airconditionanlæg er ikke at spøge med !
Det er meget giftigt, og uanset hvad andre siger,
lad være med at eksperimentere med det selv !
Selv autoophuggerne skal håndtere dette på en ganske særlig og miljømæssigt korrekt måde. Se hvad Miljøstyrelsen skriver om det ved at klikke i deres logo herover.
Rensning/udbrænding af partikelfiltre udføres også !
Rigtigt mange nyere dieselbiler er udstyret med et partikelfilter, som har til opgave at filtrere udstødningsgassen så de mikroskopiske partikler ikke lukkes ud i luften.
Nogle steder, også i andre lande, er det forbudt overhovedet at køre i bymidten hvis ikke ens bil er udstyret med sådan et. Det er, ligesom en katalysator, en del af udstødningssystemet. Fejl/tilstopning af dette filter gør at bilen kører meget dårligt,
og den har faktisk mistet sin trækkraft helt.
Disse filtre koster en mindre formue, ikke bare at få skiftet, men ikke mindst, prisen på filteret.
Det er ikke sjældent at sådan et filter kan koste mellem 10 og 15.000,- kroner.
Kan man så blive fri for at udskifte dette nu ? Ja, så man kan i hvert fald udskyde udskiftningen en hel del ved at få det renset/brændt ud. Mange har forsøgt sig med at rense disse filtre ved at hælde forskellige former for kemikalier i, lade det stå og trække/blæse det ud, og så montere det igen. Dette kan måske udskyde udskiftningen et par tusinde kilometer, og det er jo nærmest ikke arbejdet værd. De, meget små, partikler er brændt fast ved omkring 2.000 grader,
og det kan ingen kemikalier gøre noget som helst ved.
Der findes heldigvis en helt anden og meget effektiv metode som mekanikeren kan gøre via sin computer. Når han kører programmet til rensning/afbrænding skal mororen være startet og køre i et bestemt omdrejningstal. Her sørger programmet så for at temperaturen kommer helt op omkring 2.400 grader, og det skal så køres i et bestemt tidsinterval. Der er jo en vis logik i at når temperaturen kommer længere op end ved normalt brug, ja, så slipper partiklerne, og der "kommer hul igennem igen".Det skal lige tilføjes at denne funktion kun dækker de mest kendte bilmærker. Er man i tvivl om om det lige er gældende for din bil ringer du bare, og så finder vi ud af det.
Vinter/sommeropbevaring af dæk og fælge
Klik i de respektive logos for at komme direkte til producentens egne sider. Gælder også for olieprodukter længere nede på siden.
Ved skift af Sommer/Vinterdæk, opbevares dine ekstra hjul GRATIS !
Prisen for at få byttet hjulne fra sommer til vinter, og tilbage igen er kun 350,- kroner plus moms, pr. skift Samtidig er du sikker på at dine hjul bliver opbevaret tørt og sikkert.
_______________________________________
Vi kontrollerer selvfølgelig også lige styretøj og bremser når nu vi er derinde og kigge alligevel.
Samtidig bliver dit dækmønster tjekket for at være klar over om dækkene kan klare en sæson mere.
Op og ned er lige langt, men det går som smurt når bare man har det "rigtige værktøj"
Der var engang:
At det at få skiftet en simpel forlygtepære var en sag, som man enten selv ordnede, eller bad tankpasseren nede på tanken, om at gøre. Det er et fåtal af biler man kan gøre det så let på i dag. Ofte skal hele forlygten afmonteres, og som følge af det, også kofanger, gitter, inderskærme mm. Derfor er det ikke sjældent at det kan tage mere end en time at gøre. Man bør lige være opmærksom på at, hvis pæren er gået i den ene side, ja, så lever den anden jo nok heller ikke ret meget længere. Det vil derfor være klogt at skifte dem parvis, og samtidig de øvrige pærer om sidder i selve forlygten. Noget af arbejdet skal så kun gøres en’ gang.
Meget ofte er det lige sådan med en baglygtepære.
Alt dette besvær koster penge, og hvis bare designeren og mekanikeren kunne få lov til at samarbejde, ja, så så' mange ting noget anderledes ud.
Slæbet.
Det kan være/blive kostbart at vente for længe med et værkstedsbesøg !
Indskrivning/kontor/regnskab
Bente G. Regnskabschef.
Johnny G. Chefmekaniker, Værkfører og ejer.
Mekanik mm.
Det her er noget "miljøsvineri" Det er ikke noget man får gennem syn, samtidig med at brændstofforbruget farer til himmels, sammen med røgen !
Lidt sjov kan vi jo lige så godt gøre ud af det, selvom det er dybt alvor.
Klik i tegningen herover.
Ja, han fik ikke lavet service i tide ! Kunne også bare være at han ikke "fik skiftet" tandremmen !
Medhjælper til
"de tunge løft" ! Bagtøjet er der ikke noget i vejen med !
Se hvad der kan ske/sker hvis du "glemmer" at få skiftet din tandrem i tide ! Klik i "det lyse hoved" for at komme til den nye side "Tips & Gode ide'er". Findes øverst på siden.
_____________________________________________________________________________________
Bland "ALDRIG" olieprodukter sammen !
Brug aldrig en anden olietype end den der er forskrevet til netop din bil !
_____________________________________________________________________________________
Hjul,Dæk & Airconditionservice
Dækservice.
Det bedste "grej" der findes til dækservice til alle biler mm. Også lavprofildæk, og ikke mindst dæk/fælge til trailere.
Air Condition er ikke noget man selv kan gøre noget som helst ved, slet ikke uden det helt rigtige værktøj, og ikke mindst personen som har forstand på den slags.
På denne principtegning ses det hvor avanceret sådan et system egentlig er.
Klima & Aircondition service.
Til de nyeste systemer er lige indkøbt en ny/ekstra servicemaskine. Nu dækkes alle biler, uanset årgang & system.
_____________________________________________________________________________________
Det er ikke godt nok at fjedrene virker hvis ikke støddæmperene er i orden.