Farlige gnavere

Ja, jeg kunne æde luftfiltre til jeg revnede !

Oss' miiiig !

Klik end for at komme til bunden af siden

Velkommen til siden, "det burde aldrig kunne ske"!

Pas på ! der er, uanset årstiden, risiko for at få "små gnavere" ind hvor der er lunt i din bil. Det gælder fortrinsvis bilejere som bor lidt på afstand af byerne, tæt på mark og skov. Vi har, som tidligere år, set nogle grelle tilfælde hvor mus er kommet op i motorrummet på biler som lige har været ude at køre. De hygger sig rigtigt med varmen fra motoren. Hvad værre er at disse små kræ altid er sultne, og det er der rigeligt med råd for i en bils motorrum. Her er jo masser af ledninger, og og andre lækkerier, for en mus, dermed også plastikisolering, filtre kabineisolering mm. Det kan man jo lige så godt gnave lidt i, og kobberet standser dem heller ikke. Dette faktum kan give nogle katastrofale, og dyre fejl på bilerne.

I værste fald kan det blive til en brand. Er man rigtig uheldig er der også risiko for at "de går ombord"

i brændstofslanger/rør, og kombineret med kortsluttede ledninger kan man sikkert godt gætte hvad det kan ende med. Vi har allerede, sidste sommer/efterår, stødt på hele tre tilfælde af gnavede ledninger, nogle til motorstyringen. Dette udmynter sig, som regel, i fejl som man ikke bare kan udlæse/fjerne med computeren, men er nødt til at være lidt kreativ. Det er heldigvis lykkeds at finde fejlene på alle tre biler, men det med møje og besvær. Vi ved jo alle hvad "besvær" betyder på regningen, så gør Jer selv den tjeneste at købe lidt musegift/korn, og fordel det stratestisk rigtigt i bilens motorrum. Det kan spare Jer for mange dyre bekymringer/problemer, De småpenge står slet ikke mål med den enorme udgift det kan betyde. For ikke det skal være lyv har vi lige, her sidst i juni, oplevet noget som vi aldrig har set før. En, eller flere mus har muntret sig med at bygge rede i hele indsugningssystemet i er stor AUDI. Til det "byggeri" har de små slyngler benyttet alt hvad de kunne finde inde, og udenfor systemet. Det vil sige kabinefilter, luftfilter, afskærmningsgitter, lydisoleringsbeklædning oma. Dette betød at bilen ikke kunne trække "pynten af en lagkage". Til trods for at der er en 3 liters turbodiesel kunne den max. komme op på 3.000 omdr/min. Vi er overraskede over at den overhovedet kunne starte. Hvis ikke det var fordi det sidder et lille metalgitter efter luftfilteret, ja, så kunne det nemt ha' kostet en ny motor, og en ny turbo. Det havde kostet rigtigt mange penge. Alene at "rydde op efter et par sultne mus, og genskabe alt som det var', koster en del. Det skal så lige tilføjes at AUDIEN havde stået i en carport i ca. to uger.

Det er noget man skal tage alvorligt, meget alvorligt !

Ja, en bid pollen/kabinefilter smager skønt !

Ja, sådan en "slyngel" kunne det desværre også være ! Så er en pose musegift vist ikke nok

The "RATGANG"(Rottebanden)

Om det koster, ja hvad tror du selv !

Vrede over regningen forstår vi meget vel, men det hjælper desværre ikke noget !

Man kan godt selv gøre noget for at undgå dette yhyggelige problem. Når man, af og til, alligevel skal tjekke motoroliestanden, og de øvrige væsker, ja, så se dig lidt omkring i motorrummet. Er der bare en lille antydning af at der har været "gnavere" i dit ledningsnet så start ikke bilen, men fjern minuspolen på batteriet, og få bilen transporteret til værksted inden du gør mere. Der er ingen garanti for at der er en lampe der lyser fordi der er gnavet i ledningsnettet. Dette både for din egen skyld, men også dit kære køretøj.

______

Se her ligger ledningsnettet lige for !

Her en tilfældig kundebil inde til service.


Det er tydeligt at se at en meget "dum rotte" har givet sig til at samle småsten i det man regner med er den forrådskammer til vinteren. Dum, måske alligevel ikke ! Det kunne jo også være at den er klog og lidt teknisk anlagt, for stenene kunne faktisk være beregnet til at afskalle kornene med, hvem ved. En ting er dog helt sikkert at hvis ikke dette rod bliver fjernet kan det føre til noget meget ubehageligt. Stedet er det mekanikeren kalder "vandkassen" Det betyder at det er i den alt regnvandet, og vand fra bilvask havner. I den kasse er et eller to såkaldte dræn. Det vil sige at det vand som naturligt havner der skal kunne komme væk/ud igen. Hvis det ikke sker, ja, så stiger vandet så meget at det begynder at løbe ind i selve bilen gennem ventilation og varmeapparat. Følgen af det er selvfølgelig dels er ubehageligt, men det betyder også at det støjdæmpningsmateriale, som regel noget kraftigt skumgummi, også bliver vådt. Det vand som trænger ind i støjdæmpningspladerne er nærmest umuligt at komme af med igen, i hvert fald ikke når det er koldt, og det kan i værste fald betyde at man kan blive nødt til at skille bilen ad for at få det tørret, for tørt skal det altså blive. Vand/fugt i en bil betyder dels rust, men også at samtlige ruder vil dugge hver gang det bliver sat varme på, eller hvis bilen kommer til at stå i solen. Dette ubehagelige og farlige fænomen vil blive ved så længe fugten er der. I det store hele er der et godt råd, og det er at man åbner motorhjælmen et par gange om ugen, efterår og vinter for lige at se om der er noget som ligner dette billede. Selv visne blade som typisk kommer hvert efterår kan være årsag til ovenstående udfordring. Om vinteren skal man alligevel ofte fylde sprinklervæske på, og måske tjekke motorolie mm, og det er en god lejlighed til at få tjekket om alt ser rigtigt ud. Det næste og også meget farlige er at de små gnavere godt kan finde på, hvis de keder sig, at muntre sig med at begynde at gnave i bilens ledningsnet og filtre. Lidt rotte/musegift på de stratetisk rigtige steder kan gøre underværker ! Se bare den katastrofe som er sket med bilen herunder. Der var dog, i dette tilfælde ikke gnavet i ledningsnettet, men det er set mange gange tidligere. Noget af dette er muligvis nævnt før, men det kan ikke siges for tit !

____

Herunder billeder af "gnaveriet" i en stakkels AUDI A4

Det skal da lige siges at bilen "kørte som en drøm" efter operationen. Kunden kunne nærmest ikke genkende den.

Hvad regningen kom til at lyde på skal vi vist ikke tale om her.

Klik home for at komme til toppen af siden