Tips & gode ideer

Velkommen til tips & gode ide'er

Hvad der kan ske hvis ikke din tandrem bliver skiftet i tide:

Se hvad "Tjek bil" skriver omkring tandremme & knastkæder. Klik i logoet her til venstre.

Kan det repareres, ja alt kan laves, men-men kan bilen bære en reperation til

mindst 30.000,- kroner ?

I de fleste tilfælde kan man være heldig at finde en brugt motor, men hvis den skal være til at betale har den, som regel, kørt et par 100.000 kilometer.

Det skal da lige siges at denne GOLF

måtte på skrotpladsen.

Ja, det er meget dyrt at springe over !

________________________________________________________________________

Der mange andre ting som kan gøre stor skade hvis ikke man passer sine service !

Her et eksempel på et tilstoppet benzinfilter som vi har skåret igennem. Bilen kom hostende, ind på værkstedet og kunne ikke trække "pynten af en lagkage" på grund af et filter som ikke havde været skiftet de sidste 100.000 kilometer.

Tænk hvis det havde været et motoroliefilter ! Så havde kunden, med garanti stået med et motorhaveri til en formue. Bedste/billigste råd, pas dine service !

I værste fald, siger forsikringen, nej tak !

_____________________________________________________________________________________________________________

Har du en trailer med bremser/påløbsbremser, så se her:

Der er, mærkeligt nok, ingen regler for eftersyn af bremser på påhængstøjer i Danmark "endnu". Sådanne køretøjer burde, efter fjerde år, til syn ligesom biler skal, og efterfølgende hvert andet år.

De fleste vil nok sige, "hvorfor dog det ?". Det er faktisk, ganske simpelt, fordi at bremser på alle former for anhængere er lige så farlige som på en bil, hvis de ikke virker ordentligt. Der er jo en grund til at trailere over en bestemt vægtklasse skal ha' bremser, men hvad nytter det hvis de ikke virker som de skal, eller som vi ofte har set på TV, slet ikke. Udover det er hammerfarligt at køre med defekte/svage bremser på en trailer er der den risiko at man bliver stoppet af ordensmagten. straks de opdager at der er fejl på bremserne, ja, så ryger nummerpladen, og traileren bliver kaldt til syn. Det er uforståeligt at sådanne ting ikke bliver taget mere alvorligt end det gør.

Sådan et mekanisk bremsesystem ligner faktisk, til forveksling, bagbremserne på de mindre biler. Forskellen er faktisk kun at den hydrauliske hjulcylinder er erstattet af en mekanink del. Det betyder da også at der bliver ophobet bremsestøv i tromlerne, og mekaniske dele ruster/gror sammen. De ting tilsammen udgør stor risiko for svigt.

Mange tænker, vrøvl, jeg strammer da bare kablet lidt op en gang imellem. Den holder altså ikke ! Strammer man bare kablet, ja, så ændrer man på "momentet" i hele systemet, så den metode svækker bare kraften i hele systemet. Disse mekaniske bremser er "selvjusterende", og det vil sige at de automatisk skal tilpasse sig efterhånden som belægningerne bliver slidt. Her kan problemet igen være ophobet støv i tromlerne, eller selvfølgelig en

selvjustering som er rustet fast. 

Om man selv skal/tør give sig i kast med at udføre tjek/kontrol af disse bremser er jo helt op til en selv, men man skal bare være klar over at det er nødvendigt at ha' noget rustløsner/olie og nogle varmebestandige fedtstoffer. Det sker faktisk også at hjullejerne godt kan finde på at "skille ad" når tromlerne tages af, så lidt tekninsk snilde er faktisk også en betingelse. Vi gør da også meget gerne arbejdet for dig.

_____________________________________________________________________________________________________________

Skal din bil/lak leve længe ?

Selfølgelig skal den det !

Det er ganske fint at den bliver vasket jævnligt, men mange tror fejlagtigt at en "maskinvask med voks" gør det hele, ja så kan man godt tro om. Det kan være fint med maskinvask. Det er hurtigt, og man skal ikke røre en finger andet end til at putte kreditkortet i automaten og trykke på knappen ! Ikke for at nedgøre den slags vask, men, og der er et lille men. Den voks som der er tale om kommer slet ikke ind "alle de rigtige steder". Dørfalse, false ved bagklap og motorhjælm, får ikke den samme behandling som bilens store flader. Vokslaget er også så tyndt at det faktisk allerede er væk når man kører rundt om det første gadehjørne ! Måske lidt overdrevet, men alligevel. Ja-men, siger folk, regnvandet "preller jo så fint" af efter vask. Ja-men bare ikke så længe at det gør den store forskel. Til gengæld bliver alle bilens ruder også "voksbehandlet". Det er altså en iritterende faktor. Alligevel viser det faktisk tydeligt hvor længe voksen holder.

En lille regnbyge og bare et par ture med viskerne, ja, så er det væk.  

____________________________________________________________________________________

Den mest effektive, og holdbare måde at beskytte din lak på følger her, nemlig polering:

Den første betingelse for et godt og holdbart resultat ved polering/voksbehandling er at bilen er helt ren. Brug ikke rengøringsmidler med kemikalier og voks i ! Sørg for at komme ind i kroge/falser. Det kan være nødvendigt at dække døråbninger mm. af med lidt plastik/tape. Hvis man ikke vil det kan disse false godt rengøres med en børste. Svampe er lakkens værste fjende. Tænk på at der er nogle små sandkorn og andre urenheder som sætter sig i svampen. Hvis/når det sker bliver svampen lig med "en slibeklods"

Klik i billedet herover for at se en lille video om hvordan det gøres bedst.

Klik i billedet herover for at se en anden lille video om hvordan det gøres bedst hvis man bruger automatvask.

Der ikke noget i vejen for at bruge en automatvask UDEN VOKS før polering, men så skal man bare selv rengøre falser og kanter før poleringen. Husk at bilen skal være knastør i alle kroge inden man påbegynder en polering !

_____________________________________________________________________________________________________________

Om rustbeskyttelse/Undervognsbehandling:

Herunder et eksempel på hvordan en kunde har  rustbeskyttet sin bil selv, udelukkende med tyndtflydende rustbeskyttelse, og en sjat spildolie. Dette til kryds og stjerne !

_________________________________________

Et rigtigt godt tip til at spare penge.


Når din bil skal til periodisk syn er det fristende at køre ud med den selv. Den kører jo fint, og bremser/kobling virker som de skal, men-men.


Jeg oplever, gang på gang, at når folk som gør dette, ja, så er der alligevel et par småting som ikke er i orden. Det kan "bare" være en sprunget lygtepære, eller lidt slør et sted hvor der ikke må være. Du har ikke en chance for selv at tjekke om der skulle være slør i noget, eller om der er en syg bremseslange, et sprækket dæk eller andet. Lyset kan man jo nok selv tjekke, og alligevel. Man har heller ikke selv mulighed for at kontrollere indstillingen på sine forlygter, og disse ting er noget af det som, faktisk altid, bliver kontrolleret. En anden ting kunne være forurenengsneveauet. Her er man også selv på herrens mark ! Den eneste undtagelse kan være hvis du lige har fået udført service.

Jeg vil, til enhver tid, påstå at det er billigere at betale den smule det koster at få tjekket bilen hos mig først, og faktisk også lade mig køre den til syn.

Der er mange ting som jeg godt kan få lov til at køre hjem og udbedre med det samme, uden at bilen skal stille til omsyn. Omsyn koster penge, og man skal, under alle omstændigheder betale for udbedring af bemærkningerne som bilinspektøren har fundet, hvis noget.

Man kan altså udlede at man, helt sikkert,

kan spare det et omsyn koster.

_________________________________________

Bliver dine dæk slidt skævt, ryster bilen i styretøjet, eler trækker den til en af siderne ?

Her er igen noget som man kun kan få justeret af en proffesionel mekaniker med det rette udstyr.

__________________________________

Der er så mange fejlmuligheder i alle de vinkler som, både styretøjet, men også den bageste affjedring kan have. Her kan selvfølgelig også være tale om evt. slør i nogle af komponenterne, eller måske dårlige støddæmpere/ophæng.

Disse ting vil "ALTID" kunne være årsag til skævt dækslid.

Rustbeskyttelse, eller undervognsbehandling som det jo kaldes

Kan være en ganske grusom omkostning hvis ikke det bliver

gjort rigtigt/omhyggeligt.

De første betingelser for et brugbart resultat er,

dels at undervognen er ren, og ikke mindst tør.

Hvis ikke disse to simple kriterier er opfyldt kan man lige så godt

"kaste pengene ud af vinduet" !!

Der er, gennem tiden, set mange grumme eksempler på

"hvordan det ikke skal/må gøres" !

Der kan da blot nævnes et par enkelte ting her:

Alle plastikskærme/skjolde "SKAL" afmonteres inden rengøring, ligesom det er en selvfølge at hjulene skal afmonteres og bremserne dækkes grundigt af.

I nogle tillfælde gøres ingen af disse simple ting. Det er også set at det vi kalder rengøring foregår bare med en trykluftpistol ! Der er kun en' god ting at sige til det, og det er at undervognen/samlingerne ikke er våde. Enhver kan jo sige sig selv at denne form for rengøring ikke rækker en disse ! Der kan sidde en masse smat og jord i krogene som ikke kommer ud, og det gør absolut kun tingene værre.Den mest rigtige og bedste metode er at højtryksvaske hele undervognen, igen med plastikdelene, og hjulene afmonterede. Herefter SKAL undervognen være tør, helt tør, også i kroge og samlinger. Dette kan kun lade sig gøre ved dels at blæse den af med trykluft, og det vigtigste, at den får lov til at stå at tørre igennem. Allerbedst er det hvis man komme til at lade den stå ude i det fri et par døgn. Det er jo logik at hvis ikke at undervogn og hulrum er helt tørre, ja, så er det ikke rustbeskyttelse, men bare en metode til at nedbryde bilen meget hurtigere end den var blevet helt uden denne behandling. Man skal også holde sig for øje at på mange nye biler er undervognsbehandling bandlyst, sådan forstået at bilens rustgaranti bortfalder hvis man lader den rystbeskytte/undervognsbehandle. De nye biler er, gennem mange år, beskyttet så godt fra fabrikkens side at undervognsbehandling er overflødigt. Hvis man endelig vil gøre noget for sin bil, er det bedste man kan gøre at få den sprøjtet i alle hulrum med noget tyndtflydende rustbeskyttelse. Dette, vel at mærke, efter et sprøjteskema godkendt af fabrikken. Der skal jo bores nogle huller for at give adgang til alle hulrum, og man kan lige se for sig at der bliver boret lige ind i nogle rør, eller, for den sags skyld, ledningsnettet.

Vores råd er netop at nøjes med "en hulrumsbehandling, og undlade at sprøjte alt til med det tjæretykke skidt ! Behandling hvor bilen indleveres om morgenen, og hentes til fyraften burde være forbudt ved lov ! I gamle dage var der nogen der sagde at "den skal bare ha' noget "spildolie, og det er faktisk slet ikke så tosset endda.Alt ovenstående er en forudsætning for et godt resultat.

Dette gælder uanset hvilket mærke/fabrikat rustbeskyttelse der er tale om !

__________________________________________________

Klik i  kameraet her for video.

________________________________________________________________________________________________________

Udskiftning af dæk/fælge er en tillidssag !


Jeg har, gennem mange år som mekaniker, efterhånden set nogle grelle eksempler på hvordan dæk/hjulskifte bliver udført. Enten kører man til et dækcenter, eller gør det selv. Gør man det selv, ja, så lad fornuften råde, og spørg en mekaniker hvad man skal tage sig i agt for. Dels skal man sørge for "at dækkene løber den rigtige vej rundt" Byt aldrig rundt på dem fra side til side, men gerne parvis for og bag. Læg mærke til hvordan, specielt fordækkene, bliver slidte. Er sliddet jævnt fordelt på banen, er alt OK. Er de slidt mere udvendigt/indvendigt tyder det på, enten at bilens sporing et forkert indstillet, eller at der er slør i syretøjsdele. Disse ting er noget som ofte bliver overset, endda også hos forskellige dækcentre. Når du får ombyttet dine dæk/fælge her, kan du her altid stole på at styretøjet bliver tjekket for evt. slør, eller andre uregelmæssigheder. Når hjulene alligevel er pillet af er det jo også nærliggende lige at kontrollere skivebremserne for slidtage, eller andre uregelmæssigheder, og det kan du være helt sikker på at jeg også gør. Det sidste, som jeg også tager som en selvfølge, er at der er det korrekte, foreskrevne dæktryk, og sidst at hjulene er spændte med det korrekte moment. Hvis ikke disse, ganske få ting, bliver tjekket, ja, så bør hverken dækcenteret, eller du selv udføre dette job. En anden ting som jeg ofte har set af fejl er omkring de "centreringsringe", som, næsten altid, hører til et sæt aluminiumsfælge. De er en absolut betingelse for ikke at bilen skal køre som om hjulene er sekskantede. Ligesom de er meget nødvendige når aluminiumsfælgene sidder på, lige så vigtigt er det at de er fjernet før man monterer sine stålfælge. Disse er jo, som regel, tilpassede til bilens hjulnav, og skal derfor ikke ha' ringene monteret så længe stålfælgene sidder på. Det er livsfarligt at lade ringene sidde på bilen, og så montere stålfælgene ud over. Det er der jo en vis logik i, fordi stålfælgene så ikke kan komme ind på anlægsfladerne på bilens nav. Her vil den også komme til at køre som om at hjulene er sekskantede, samtidig med at det er sikkert, helt sikkert at hjulene bliver løse og kan falde af. Jeg vil igen tydeliggøre,

LAD VÆRE MED AT SKIFTE HJULENE SELV !

Det lille beløb det koster står ikke mål med de ulykker det kan forårsage at gøre det selv !

Det kan godt virke som et simpelt stykke arbejde, men der altså faldgruber

som kan koste, både en selv, men også andre skader for livet.

 

Hvis ikke jeg var helt sikker på at det alt var "gjort efter bogen" ville jeg, dels ha' dårlig samvittighed, men nok heller ikke kunne sove roligt om natten.

________________________________________________________________________

Der er snart så meget "smart" elektronik i de nyere biler, så "gør det selv" er efterhånden ved at være umuligt. Man skal snart være IT nørd, og ha' det rigtige og dyre udstyr, bare for at skifte et hjul, eller dæk. Det er ikke længere bare at skrue hjulet af og på ! Nej, det skal faktisk kodes til bilen ! Aahhh, siger de fleste, det er vist "en and"!

Nej desværre, det er den barske virkelighed. Inde i dækket (under ventilen) sidder en sensor/føler som "taler sammen" med bilens computer. Taler de ikke samme sprog, ja, så afviser computeren hjulne, og der bliver et helt lysshow i bilens instrument. Ikke nok med at man skal besøge værkstedet for at få slettet disse fejl, men så skal dæk/fælge så kodes til bilen også. En computer med de rigtige programmer er snart "livsnerven" i enhver mekanikers værktøjskasse ! 


Igen, har du en nyere bil, så lad være med at prøve selv ! Hellere mekanikeren først, end at blive tvunget til det bagefter ! Det vil altid blive mere kostbart hvis han skal rydde op i de fejl som opstår, inden det bliver gjort rigtigt !

Herover eksempler på de omtalte centreringsringe. Som oftes er de lavet af plastik, men kan også være af aluminium.

Flere tips & gode ide'er følger !

Har du selv en god ide' som du ønsker beskrevet nærmere på denne side kan du blot sende en mail til Johnny på jg@johnnys-auto.dk Der er ingen garanti for at det vil blive taget op, og vi forbeholder os retten til at redigere i din tekst. På forhånd tak !